İstanbul, 23.12.2014
Sayı
: 38331
TÜRKİYE SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİRLER
VE YEMİNLİ MALİ
MÜŞAVİRLER ODALARI BİRLİĞİ
YÖNETİM KURULU BAŞKANLIĞI'NA
ANKARA
KONU : 2014/32 sayılı "Sigorta
Acentelerinin Şube Açma İle İlgili Kurallara Uyumu
Konusunda Sektör Duyurusuna Ek Sektör Duyurusu" hakkında.
İLGİ
: Hazine Müsteşarlığı'nın 16.12.2014 tarih 38138 sayılı
yazı ve ekleri.
Hazine Müsteşarlığı tarafından, 16.12.2014 tarihinde
2014/32 sayılı "Sigorta Acentelerinin Şube Açma İle İlgili Kurallara Uyumu
Konusunda Sektör Duyurusuna Ek Sektör Duyurusu" yayımlanarak ilgili kurum
ve kuruluşlara gönderilmiştir.
2014/32 sayılı Sektör Duyurusunda; şube
şeklinde teşkilatlanmaya devam etmek isteyen acentelerin gerekli bilgi ve
belgeler ile Hazine Müsteşarlığı Sigortacılık Genel Müdürlüğü'ne elektronik
ortamda müracaat etmelerinin gerektiği ayrıca, onay alan acentelerin
faaliyetleri ile ilgili olarak üç ayda bir, Müsteşarlıkça talep edilecek mali
tabloları hazırlayacakları belirtilmiştir. Duyurunun devamında; ekte yer alan
(Ek-1, 2 ve 3) bilgi ve belgelerin temin edilerek Müsteşarlığa başvuru yapılması
gerektiği ve son başvuru tarihinin 01.02.2015 olduğu belirtilmiştir.
Duyuru Ek-1 a- bendinde; "Mevcut yıl için bilanço (Ek-2) ve gelir tablosu (Ek-3)
(Yeminli Mali Müşavir Onaylı) denilerek, Ek-2'de yer alan Acente Bilançosu ile
Ek-3'te yer alan Acente Gelir Tablosu Yeminli Mali Müşavir Onaylı istenmiştir.
Sektör Duyurusundan; Ek-2'de yer alan Acente Bilançosu ile Ek-3'te yer
alan Acente Gelir Tablosunun hem SMMM hem YMM'lerce hazırlanmasının mümkün
olduğu, ancak onaylanma işleminin Yeminli Mali Müşavirlerce yerine getirilmesi
gerektiği anlaşılmaktadır. Sektör Duyurusunda, bilanço ve gelir tablosunun
onaylanması şeklinde YMM'lere verilen bu görev, 3568 sayılı Kanun, SMMM Odaları
Yönetmeliği ve SMMM'ler ile YMM'lerin Çalışma Usul ve Esaslarına İlişkin
Yönetmelik maddeleriyle, hem SMMM'lere hem de YMM'lere birlikte verilmişken,
Sektör Duyurusunda SMMM'lere değinilmemesi açık hukuka aykırılık teşkil
etmektedir.
SMMM ile YMM'lerin tabi oldukları 3568 sayılı Yasa'nın
mesleğin konusunu düzenleyen 2.maddesinde açık ve net olarak belirtildiği üzere;
"Muhasebe sistemlerini kurmak, geliştirmek, işletmecilik, muhasebe,
finans, mali mevzuat ve bunların uygulamaları ile ilgili işlerini düzenlemek
veya bu konularda müşavirlik yapmak, belgelerine dayanılarak, inceleme, tahlil,
denetim yapmak, mali tablo ve beyannamelerle ilgili konularda yazılı görüş
vermek, rapor ve benzerlerini düzenlemek, tahkim, bilirkişilik ve benzeri işleri
yapmak" hem SMMM'lerin hem de YMM'lerin görevleri kapsamına girmektedir.
Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik'in 18. ve
19.maddesi ile SMMM Odaları Yönetmeliği'nin 32.maddesinde de aynı şekilde
düzenleme yapılmıştır.
SMMM ve YMM'lerin Çalışma Usul ve Esaslarını
düzenleyen Yönetmelik'in "Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ile Yeminli
Mali Müşavirlerin Yapacakları Denetimlerle İlgili Çalışma Usul ve Esasları"
başlıklı 3.Bölümünde yer alan 50.maddesinde SMMM ile YMM'lerin yapacakları
denetim faaliyetleri de ayrıntılı olarak belirtilmiş, aynı Yönetmeliğin
55.maddesinde de; "Meslek mensubu, kurum ve kuruluşların mali
tablolarında yer alan; varlık, kaynak, gelir ve giderlerinin gerçeği yansıtıp
yansıtmadığının ve kayıtlara doğru geçirilip geçirilmediğinin tespiti için
gerekli bilgi ve belgeleri toplamak ve değerlendirmek amacı ile,
Muhasebe denetimi, Bilanço denetimi, Gelir tablosunun denetimi, Vergi Denetimi,
Tabloların mali analizleri, Bilançoların muhasebe kayıtlarına uygunluğunun
kontrolü, Bilanço kalemlerinin standart şekle uygunluğunun kontrolü, Dönem
sonuçlarının yıllık beyannameye intikalinin mevzuata uygunluğunun kontrolü'nü
yapacakları belirtilmiştir. SMMM'lerle YMM'lere verilen tüm bu
yetkilerde; işletmenin büyüklüğü, mali değeri gibi herhangi bir ayırım da
yapılmamıştır.
SMMM'ler yaptıkları tüm bu işlemlerde kaşe ve
imzalarını da kullanmakta, yapılan işlemlerin doğru ve güvenilir olduğunu
onaylamaktadırlar.
3568 sayılı Kanunun 2.maddesinde de
belirtildiği üzere; YMM'lerin SMMM'lerden tek farkı, Kanunun 12.maddesinde
belirtilen tasdik işlerini yapmaktır. YMM'lerin, 3568 sayılı Kanunun
12.maddesinde belirtilen tasdik yetkilerinin ise, 2014/32 sayılı Sektör
Duyurusunda YMM'lere verilen görevlerle hiç bir ilgisi bulunmamaktadır. Zira,
2014/32 sayılı Sektör Duyurusunda; YMM'lerin, 3568sayılı Kanunun 12.maddesi ile
kendilerine verilen tasdik yetkisini gerektirecek hiçbir düzenleme
yapılmamıştır.
3568 sayılı Kanun ve Yönetmeliklerle her iki meslek
mensubuna eşit derecede tanınan görev ve yetkiler, hiçbir kurum, kuruluş ve/veya
kişi tarafından tek taraflı uygulanamaz, sadece bir tarafın görevi olduğu gibi
yansıtılarak diğer meslek mensubunun hak ve görevlerinin ihlal edilmesi, görev
alanlarının daraltılmaya çalışılması gibi bir duruma sebebiyet verilemez.
2014/32 sayılı Sektör Duyurusu ekinde yer alan bilanço ve gelir tablosunun SMMM
ve YMM'ler tarafından hazırlanması mümkün iken, YMM'lerin özel yetkisi dahilinde
yer alan bir görev olmadığı halde bilanço ve gelir tablosunun YMM'lerce
onaylanmasının istenmesi, açıkça hukuka aykırı olduğu gibi; 3568 sayılı Yasa ve
Yönetmelikler uyarınca yetki almış SMMM'lerin hak ve menfaatinin ihlali sonucunu
doğurmakta, bu kimselerin haklarını, eşitlik, sosyal hukuk devleti ve adalet
ilkeleriyle bağdaşmayacak surette göz ardı ederek Anayasa'ya, hukuk devleti
ilkelerine de aykırılık teşkil etmektedir. Bu yönü ile toplumdaki adalet
inancını da zedelediği, yasayla kazanılmış hakların ihlal edildiği izahtan
varestedir.
Tüm ülke çapında faaliyette bulunan ve 77
yerde bulunan SMMM Odasından birine kayıtlı olarak faaliyet gösteren yaklaşık
80.000 SMMM'nin bir kenara bırakılması ve SMMM'lerin de yapabileceği salt bu iş
için 8 ilde bulunan YMM Odasına kayıtlı yaklaşık 4.000 YMM'in görevlendirilmesi
adalet, hakkaniyet, kamu yararı ve hizmet gerekleri ile de bağdaşmamaktadır.
Yukarıda izah ettiğimiz nedenlerle söz konusu işlerin SMMM'lerinde
yetkisi dahilinde olduğunun ve mali tabloların SMMM'ler tarafından da
onaylanmasının sağlanması için,başta Hazine Müşteşarlığı olmak üzere ilgili
Kurum ve Kuruluşlar nezdinde gerekli girişimlerde bulunulmasını ve dava dahil
yasal haklarımızın korunmasını talep ederiz.
Ayrıca bu
görüşümüz doğrultusunda Oda İSMMMO olarak da yasal haklarımızı kullanmak üzere
gerekli girişimlerde bulunacağımızın bilinmesini isteriz.
Saygılarımızla.
Dr. Yahya
ARIKAN
Başkan